U najnovijem izveštaju Državne revizorske institucije navodi se da je „Gradska čistoća“ 2011. godine sprovela je odvojene javne nabavke male vrednosti za istovrsne usluge nakon čega je sklopila dva ugovora sa „Hedlajnom“. Ovakvim „usitnjavanjem’’ nabavki izbegnuto je javno oglašavanje, čime je prekršen Zakon o javnim nabavkama.
„Čistoća“ je 13. maja 2011. godine sa „Hedlajnom“ potpisala ugovor za usluge pi-ara vredan dva miliona dinara, a samo sedam dana nakon toga još jedan ugovor za usluge medijskog konsaltinga, vredan 2,2 miliona dinara. Granica nabavke male vrednosti je tri miliona, a ukupna vrednost ova dva ugovora iznosi 4,2 miliona dinara.
Dokumenti koje je BIRN prikupio pokazuju da je „Čistoća“ četiri godine zaredom na isti način sklapala ugovore sa ovom agencijom ukupne vrednosti od 20 miliona dinara, odnosno 200.000 evra.
Sve ugovore potpisao je tadašnji direktor „Gradske čistoće“ Aleksandar Stamenković koji je na čelu ovog preduzeća bio sve do novembra 2012. godine kada na istu funkciju prelazi u „Adu Ciganliju“.
Novinari BIRN-a su više od mesec dana pokušavali da stupe u kontakt sa direktorom „Ade Ciganlije“ Aleksandarom Stamenkovićem, ali on do objavljivanja ovog teksta nije odgovorio na zahteve za razgovor.
Iako u svojim oblastima nemaju konkurenciju na tržištu beogradska javna preduzeća angažuju privatne pi-ar i marketinške agencije za promociju svog rada. Prema BIRN-ovom istraživanju od 2008. do danas gradska preduzeća potrošila su ukupno 270 miliona dinara (2,5 miliona evra) na marketinške, promotivne i reklamne usluge. Više od trećine tog novca je otišlo pi-ar agencijama, među kojima je najveći prihod od ukupno 43 miliona dinara ostvario „Hedlajn“.
Prema podacima Agencije za privredne registre (APR) agenciju „Hedlajn“ osnovao je Miloš Miloradović u februaru 2008. godine, ali sve poslove agencije vodi ovlašćeno lice i direktor Marina Grihović.
Miloradović za BIRN kaže da su Marina i on zajedno došli na ideju da osnuju firmu, ali da je on operativno bio uključen u posao do 2010. godine, od kada u firmi ostaje samo formalno. Iako nije bio uključen u poslovanje svoje firme, Miloradović je 2011. i 2012. godine potpisivao jednogodišnje ugovore sa „Adom Ciganlijom“.
Od 2008. godine do danas potrošnja javnih gradskih preduzeća na promociju je upetostručena. Iste godine promenjena je vlast na gradskom nivou, a na mesto portparola gradonačelnika Beograda dolazi Ivan Nikolić čija je nevenčana supruga direktorka agencije „Hedlajn“ Marina Grihović.
U „Hedlajnu“ komentarišu da poslovanje agencije sa beogradskim preduzećima nema nikakve veze sa Ivanom Nikolićem, jer Grihovićeva i on vode potpuno odvojene poslove.
„Poslove smo dobijali u postupcima javnih nabavki, neke smo dobili, a neke izgubili. Povezivanje sa Ivanom Nikolićem samo odmaže poslovanju firme“, kažu u „Hedlajnu“.
Na pitanje šta ih je preporučilo za ove poslove u „Hedlajnu“ navode iskustvo koje je direktorka Marina Grihović stekla radeći za pi-ar agenciju „McCann Erickson“, zatim za bivšeg gradonačelnika Beograda Nenada Bogdanovića, ali i kao urednik gradske rubrike u „Blicu“.
Prema rečima Miloša Miloradovića „Hedlajn“ imao jednog velikog privatnog klijenta pre nego što je počeo saradnju sa javnim preduzećima.
Na sajtu agencije „Hedlajn“, koji nije ažuriran od 2008. godine kada je i postavljen, nema podataka o firmi, klijentima niti poslovima koje za njih obavljaju. Na pitanje novinara BIRN-a zašto ova pi-ar agencija nema svoj web sajt u „Hedlajnu“ kažu da im nije potreban i da sav svoj rad objavljuju na Fejsbuk stranici Headline Serbia. Stranica je aktivirana u julu 2012. godine.
Dva „Hedlajna“
Tokom istraživanja novinari BIRN-a utvrdili su da je na istoj adresi, Koče Kapetana 10 u Beogradu, na kojoj se nalazi agencija „Hedlajn“ Miloša Miloradovića registrovana i agencija Headline team d.o.o. koju je u julu 2010. osnovala Marina Grihović.
Pored toga što se nalazi na istoj adresi, „Hedlajn tim“ bavi se i istom delatnošću, odnosno pružanjem konsultantskih usluga. U „Hedlajnu“ navode da je razlog to što neki klijenti više vole da sarađuju sa privrednim društvom kao pravnim subjektom.
Miloradović kao razlog osnivanja „Hedlajn tima“ navodi i to što poslove želi da prenese na ovu firmu, jer se uskoro u potpunosti povlači iz posla, ali čime se konkretno bavi nije znao da odgovori.
„Nemam potrebu da znam šta se tamo dešava, jer sam uveren da Marina odgovorno i po zakonu radi svoj posao“, objašnjava Miloradović.
Šta dobija javno preduzeće
Usluge komunikacije i medijskog nastupa za koje gradska preduzeća plaćaju i do 3,5 miliona dinara na godišnjem nivou, pored izrade komunikcione strategije, edukativnih i promotivnih kampanja, podrazumevaju i obuku direktora i zaposlenih u pi-ar službama, BIRN saznaje u „Hedlajnu“.
Kao ilustraciju ovoga u „Hedlajnu“ objašnjavaju da ukoliko se dogodi da direktor, koji je dobio obuku u jednom preduzeću, pređe u drugo preduzeće ponovo prolazi obuku zbog novih uslova rada.
Takođe dodaju da ova usluga podrazumeva ne samo edukaciju direktora i zaposlenih u službi za marketing i informisanje, već i rukovodilaca i ostalih zaposlenih kako da komuniciraju sa novinarima.
„Na primer tokom leta obučavamo spasioce na „Adi Ciganliji“ kako da komuniciraju ne samo sa medijima, već i sa posetiocima“, kažu u „Hedlajnu“.
Dokumentacija koju su preduzeća dostavila BIRN-u pokazuje da sva tri preduzeća imaju službe za informisanje i odnose sa javnošću. „Ada Ciganlija“ i „Gradska čistoća“ imaju po jednog zaposlenog, dok „Infostan“ od 2011. zapošljava dvoje u ovoj službi. Na njihove plate ova tri preduzeća potrošila su ukupno 11,3 miliona dinara u poslednje 4,5 godine.
Kako kažu u „Hedlajnu“ oni preuzimaju sav posao službe za odnose sa javnošću od pisanja saopštenja, osmišljavanja i organizacije dogadjaja, pozivanja medija do toga šta treba da kažu. Zaposlenom u pi-ar službi preostaje da pročita ono što je napisano.
Savet za borbu protiv korupcije u svom izveštaju o medijima iz 2011. godine navodi da je sporno to što jedan broj državnih institucija i javnih preduzeća angažuje posebne agencije za odnose sa medijima, ili produkcijske agencije, iako u svom sastavu imaju čitave službe za odnose sa medijima.
Poslovi sa gradskim preduzećima
Agencija „Hedlajn“ je od osnivanja 2008. godine počela da sarađuje sa javnim gradskim preduzećima i to „Adom Ciganlijom“, „Gradskom čistoćom“, „Infostanom “ i „Zelenilom“. Pored gradskih ova agencija sarađuje i sa republičkim preduzećima kao i sa desetak velikih multinacionalnih kompanija.
Skoro 20 miliona dinara iz gradskog budžeta „Čistoća“ je platila „Hedlajnu“ za pružanje usluga pi-ara i medijskog konsaltinga.
„Ada Ciganlija“ je za usluge komunikacije i medijskog nastupa potpisala ugovore sa ovom agencijom ukupne vrednosti blizu 15 miliona dinara u periodu od 2008. do 2012. godine.
„Infostan“ je sa „Hedlajnom“ za poslednje 3 godine sklopio ugovore vredne ukupno 8,5 miliona dinara. Predmet tih ugovora bilo je pružanje marketinških usluga, a sklopljeni su u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva.