U periodu od 3. do 7. aprila Aleksandar Vučić imao je 49 izjava u dnevnicima na prvom programu RTS-a, Pink-u i B92, od toga 2/3 u neizbornom bloku, istakla je Tanja Maksić na predstavljanju rezultata građanskog nadzora izborne kampanje 2016. godine.
„Izjave Aleksandra Vučića daju ključan ton izbornoj kampanji, bilo da on sam hvali uspehe svoje Vlade, bilo da njega kritikuju opozicioni političari“, objasnila je Maksić i dodala da je naročito pozitivan tretman Vučića vidljiv na TV Pink, dok je nešto umerenije na RTS1 i B92.
Teme koje dominiraju u medijima tiču se dosadšnjeg uspeha u ekonomskim reformama, podizanju ugleda Srbije u regionu i svetu tj. kritike do sada učinjenog i povrede izbornih procedura. Opšti je utisak da je kampanja dosta tematski sužena, a programski “siromašna”, kazala je Tanja Maksić.
Govoreći o manipulativnim strategijama u ovoj kampanji, Maksić je istakla da su dominantne sledeće: direktna podrška, zaklanjanje iza autoriteta, politički narcis, strategija kontrasta i zamena teza.
„U opoziciji se najviše javlja strategija direktne osude, koju na primer koriste Bojan Pajtić i Nenad Čanak, dok se kod Ivice Dačića javlja strategija zaklanjanja iza autoriteta, gde se on u nekim slučajevima poziva na autoritet Slobodana Miloševića“, objasnila je Maksić.
Kampanja Aleksandra Vučića utemeljena je kroz diskurs političkog narcisa sa jedne strane i pozicije žrtve u ime zajednice, sa druge strane, koja je zapravo uvek žrtva u korist samog sebe.
„U odnosu prema izbornom mnjenju, građanima i građankama kod Vučića javlja se i diskurs zaštitinika. Taj zaštitnik je zaštitnik tradicionalnih patrijarhalnih vrednost, očuvanje nacije, porodice, teritorijalne granice“, istakla je Tanja Maksić.
Fokus BIRN-ovog istrazivanja je na manipulativnim strategijama i dekonstrukciji poruka, preciznije, načinima na koje se formiraju poruke ka biračima i daju im se simbolička značenja. Istraživanje se delimično bavi i uređivačkim politikama medija, koji biraju i kontekstualizuju ove izjave.