Otvori bočnu navigaciju

Analiza: Politika umesto obrazovanja

Osnovna škola „Ibrahim Keljmendi“ u Preševu najveća je škola Pčinjskog okruga i jedna od najvećih u Srbiji. Škola ima oko 1600 učenika i na prvi pogled ne razlikuje se mnogo od ostalih. Velika zgrada, malo oronula, ali očigledno nedavno renovirana, izdvaja se u nizu sličnih duž glavne ulice u Preševu. Učionice izgledaju uobičajeno, tabla, klupe, ormarići. Jedino nastava deluje malo drugačije, jer se sve svodi na to da profesor diktira, a deca beleže.

Takav oblik nastave se praktikuje zato što pravih udžbenika za učenike albanske nacionalne manjine nema. Razlog tome je dugogodišnji spor oko toga da li bi ti udžbenici trebalo da postoje i kako bi trebalo da izgledaju, naročito iz istorije, geografije, ali i ostalih predmeta iz kojih bi se učila nacionalna istorija Albanaca.

Iako za to nemaju podršku međunarodne zajednice, predstavnici Albanaca sa juga Srbije pokušali su da problem udžbenika reše jednostranim potezima – pozivajući se na prava koja ima srpska zajednica na Kosovu i Metohiji.

Šta se dešava kada politika nadjača pravo na obrazovanje i ko tu ispašta, pročitajte u BIRN-ovoj analizi Politika umesto obrazovanja.