Hangar firme “Gas-Aviation d.o.o“ nalazi se na malom aerodromu Rudine u Smederevskoj Palanci.
Baš na tom mestu ova firma za održavanje vazduhoplova je krajem leta 2018. preuzela jednomotorni avion pod imenom LASA T-Bird, prvobitno namenjen za zaprašivanje useva.
Vlasnik Gas-Aviation d.o.o Željko Ivošević kaže za BIRN da u to vreme ništa nije bilo neobično na avionu. Ipak, u martu 2021. godine, nepune tri godine od servisa u Srbiji, isti avion prikazan je u izveštaju ekspertske komisije UN-a, ali s izvesnim smrtonosnim dodacima: onim za raketne lansere od 16-57 mm i 32-57 mm, kao i za mitraljez opremljen dvostrukim topom od 23 mm smeštenim pod krilima aviona.
„Te 2018. kada je stigao do nas, na njemu nije bilo ništa izmenjeno“, insistira Ivošević u izjavi za BIRN.
Međutim, LASA T-Bird, prvobitno poljoprivredni vazduhoplov, bio je prepravljen u borbeni avion znatno pre sletanja u Srbiju. Istražitelji UN-a, prateći trag novca, ali i trag većeg broja modifikovanih borbenih aviona, otkrili su posao vredan 80 miliona dolara i kompleksnu šemu kompanija i saradnika pod kontrolom Erika Prinsa, osnivača ozloglašene američke privatne vojne kompanije Blekvoter.
Krajnji cilj operacije nazvane „Projekat Opus“ bila je isporuka velikog broja poljoprivrednih vazduhoplova modifikovanih za borbu i prismotru, generalu Kalifi Haftaru, vođi pobunjeničkih snaga u Libiji. Na taj način, Prins i njegovi saradnici prekršili su desetogodišnji embargo na izvoz oružja u ovu severnoafričku zemlju razorenu građanskim ratom.
BIRN je mapirao putanju smrtnonosnog aviona LASA T-Bird, tragajući za njegovom sadašnjom lokacijom, povezujući Erika Prinsa i njegove saradnike sa misterioznim poslovnim vezama u Srbiji, o kojima je BIRN prethodno pisao.
“Projekat Opus“: Erik Prins i „posrednički“ rat u Libiji
Embargo na oružje UN-a datira iz februara 2011. godine kada je Moamer Gadafi pokušavao da uguši pobunu protiv svoje višedecenijske vladavine. Gadafi je ubijen u oktobru iste godine, a stabilnost u Libiji je ubrzo postala misaona imenica. Nakon što je preuzeo kontrolu nad istokom zemlje, general Khalifa Haftar poslednjih sedam godina pokušava da osvoji Tripoli.
Ovaj 77-godišnjak uživa podršku Ujedinjenih Arapskih Emirata, Egipta, Rusije, Francuske i Saudijske Arabije. S druge strane, Vladu nacionalnog jedinstva sa sedištem u Tripoliju, zvanično priznatu od strane UN-a, podržavaju Turska, Evropska unija i – makar do aprila 2019. – SAD.
Prema izveštaju UN-a, oko 14. aprila 2019. godine, samo nekoliko dana od napada Haftarovih snaga na Tripoli, Erik Prins je generalu samoproklamovane Libijske nacionalne armije predložio „Projekat Opus“, posao nabavke aviona i drugog vojnog hardvera vredan 80 miliona dolara.
Prema tom planu, Prinsovi saradnici bi od Jordana kupovali višak vojnih helikoptera. Ali kada su jordanske vlasti odlučile da prekinu akciju u junu 2019, Prins je morao brzo da se prilagodi i „identifikuje i nabavi nove letelice“, navodi se u izveštaju.
Jedna od njih bila je i specijalna letelica LASA T-Bird, (laka letelica za napad i nadzor), zvanično u vlasništvu L-6 FZE, kompanije sa sedištem u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, a koju su kontrolisali Prinsovi saradnici: bivši australijski borbeni pilot Kristijan Djurent, i njegova saradnica Amanda Peri, u to vreme formalna vlasnica kompanije.
T-Bird: Od Austrije, preko Balkana, pa do Kipra
Erik Prins dugo godina radi na stvaranju flote modifikovanih poljoprivrednih aviona koje bi onda “iznajmljivao“ različitim akterima na ratištima u Africi i Bliskom istoku.
Prema pisanju UN-a, najpoznatiji američki tzv. „gospodar rata“ je još 2014-2015, u hangarima austrijske kompanije “Airborne Technologies Gmbh“, organizovao vojnu nadogradnju poljoprivrednih aviona za zaprašivanje, a za čitav projekat je bio zadužen njegov saradnik Kristijan Djurent. Jedan od vazduhoplova je bio upravo T-Bird.
„Postavljen je S.C.A.R dodatak na prednjem delu aviona koji sadrži senzorni sistem nadzora za snimke iz aviona i šest uklonjivih nosača oružja ispod krila… Izvršen je opsežan inženjerski rad u vazduhoplovu kako bi se u njega uklopili sistemi za ciljanje i lansiranje oružja,“ opisuje se u izveštaju UN-a.
U 2015. godini avion je zvanično registrovan u Bugarskoj kao vlasništvo kompanije LASA Engineering, koja je osnovana samo godinu dana ranije. Prema pisanju Intercepta, bugarska firma je stvorena kao paravan, zamenjujući austrijsku kompaniju “Airborne Technologies“, koju je Prins takođe kontrolisao, a sve kako bi se izbegli strogi austrijski zakoni o izvozu oružja.
Odgovarajući na pitanja lokalnih novinara, predstavnici bugarske firme negirali su bilo kakve sporne radnje, a na pitanja BIRN-a nisu odgovorili.
U 2017. godini LASA T-Bird je bila izložena na Sajmu aviona u Parizu, gde je avion slikan sa i bez dodataka sa lansere raketa.
U Srbiju je na servisiranje stigao u avgustu 2018. godine, a njegov operator je bila kompanija Gas-Aviation d.oo. Vlasnik srpske firme i dugogodišnji pilot Željko Ivošević potvrdio je za BIRN da je imao ugovor sa bugarskom firmom LASA Engineering o servisiranju vazduhoplova, ali je porekao da je na aerodrom Rudine stigao kao borbeni avion.
„Ne, nije bio modifikovan kad je bio kod nas. To je zabranjeno. U suprotnom avion ne bi mogao da prođe provere“, kaže Ivošević za BIRN.
On je istakao i da nikada ranije nije radio sa kompanijom LASA Engineering, ali da 90 posto bugarskih vazduhoplovnih kompanija koristi njegove usluge, jer u regionu nema ništa slično, zbog čega se nije iznenadio njihovom pozivu.
„Najbliži ovakav centar je u Nemačkoj“, ističe Ivošević.
U Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije potvrdili su za BIRN da je avion registrovan kao „nekomercijalni“. Direktorat je izdao sertifikat o plovidbenosti aviona u junu 2019. godine, istog meseca kada ga je LASA Engineering prodala kompaniji L-6 FZE koju je kontrolisao Prinsov saradnik Kristijan Djurent.
Kasnije tog meseca, avion je odleteo za Aman u Jordanu, gde je bio do 11. jula, kada su, prema izveštaju UN, jordanske vlasti naložile Djurentu da ukloni sve delove za naoružanje.
Jedanaest dana kasnije, 22. jula, T-Bird je trebalo da leti do Larnake na Kipru. Međutim, istražitelji UN-a navode da kiparska kontrola vazdušnog saobraćaja „nema evidenciju o sletanju letelice“.
Sam Kristijan Djurent, odgovarajući na pitanja UN-a, istakao je da ne zna gde se trenutno nalazi T-Bird – tvrdnja za koju istražitelji UN-a kažu da je „vrlo malo verovatna“.
Međutim, Ivošević za BIRN navodi da ga je pre samo nekoliko meseci kontaktirao „engleski pilot“ tražeći od njega da otputuje na Kipar i servisira letelicu, što je on, kako kaže, odbio jer nema dozvolu za rad van granica Srbije. Vlasnik GAS-Aviation je odbio da navede ime pilota, pozivajući se na poslovnu poverljivost.
Ipak, njegova izjava sugeriše da je avion još uvek na Kipru, odnosno da je to njegova poslednja poznata lokacija.
Za razliku od drugih letelica koje je Prins slao u Libiju, nema naznaka da je T-Bird isporučen Haftarovim snagama, navodi se u izveštaju UN-a.
Veze Prinsovih saradnika sa firmom funkcionera SNS-a
Gas-Aviation nije jedina kompanija u Srbiji koja je imala veze sa saradnicima Erika Prinsa.
U decembru 2020. godine, BIRN je otkrio da je kompanija za trgovinu oružjem VIP Global Logistics, u vlasništvu visokog funkcionera SNS-a Nemanje Marijana, pokušala da naplati dodatnih 235.000 evra troškova „konsultantskih usluga“ Zastavi oružje, što je protivno zakonu i međusobnom ugovoru dve firme.
BIRN je otkrio i da je navodni “konsultant“ bila kiparska firma Felixon Investments Limited, osnovana 2018, a čiji je vlasnik direktor u VIP Global Logistics i Marijanov dugogodišnji poslovni partner – Predrag Nikolić.
Ispostavilo se, tako, da se firma funkcionera SNS „konsultovala“ sa sopstvenim direktorom, za iznos od 235.000 evra, i to pokušala da naplati kragujevačkoj Zastavi.
Upravo je VIP Global Logistics među svoje poslovne partnere navodila “Lancaster 6“ i “PBM Ammunition“, kompanije povezane sa Kristijanom Djurentom i Džejmsom Fenečom – Prinsovovim saradnicima za koje UN navodi da su tokom Projekta Opus “dogovarali transfer vojne opreme i pružali drugu pomoć u vezi sa vojnim aktivnostima oružanoj grupi u Libiji“, time kršeći dugogodišnji embargo.
Lancaster 6 je i među kompanijama za koje Komisija UN-a navodi da su uključene u kršenje embarga. Firma je takođe povezana sa drugom kompanijom koju kontroliše Durant – odnosno sa L-6 FZE, poslednjim poznatim vlasnikom T-Bird aviona, firmom za koju UN tvrdi da je korišćena za „organizovanje transfera vojne opreme i pružanje druge pomoći u vezi sa vojnim aktivnostima oružanoj grupi u Libiji“.
Kristijan Djurent je novinara BIRN-a uputio na advokata u vezi sa svim spornim detaljima, međutim, njegov pravni zastupnik Vins Gordon do kraja objave teksta nije poslao odgovore.
S druge strane, malteški trgovac oružja Džejms Feneč u izjavi za BIRN osuđuje „sve akcije koje su mogle da se dese u Libiji“, ali negira bilo kakvu vezu sa Prinsom, iako je firma čiji je bio vlasnik u to vreme, “PBM Ammunition“, 2018. godine zajedno sa Prinsom predstavila tržištu novi brend municije za automatske puške „Blackwater ammunition“ koristeći upravo originalni blekvoter logo.
Feneč negira i tvrdnje istražitelja UN-a.
„Optužen sam za tehničku neusaglašenost koju opovrgavam i oko koje se ne mogu složiti jer su naša plovila brodovi civilne klase … Imali smo potrebnu policijsku i carinsku dozvolu da bi plovila napustila Maltu i ako se ono što navodi potvrdi kao tačno, mi zadržavamo pravo na pokretanje pravnog postupka protiv klijenta“.
Odgovarajući na pitanja u vezi sa poslovima sa VIP Global Logistics, Feneč ističe da je svoj udeo u vlasništvu prodao početkom 2020. godine i da nije upoznat sa srpskom kompanijom. Međutim, istraživanje BIRN-a pokazuje da je PBM već u junu 2019. bio na listi poslovnih partnera srpske firme – u vreme kada je Feneč još uvek kontrolisao firmu.
U VIP Global Logistics su krajem prošle godine odbili da odgovaraju na pitanja o vezama sa saradnicima Erika Prinsa, pozivajući se na poslovnu tajnu.