Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda, nudio je predstavnicima turske kompanije Kentkart da će im namestiti tender za novi posao – održavanje i unapređenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu – ukoliko pristanu na sporazumni raskid postojećeg ugovora iz 2021. godine, pokazuju audio snimci sa dva sastanka koji su održani u zgradi Skupštine Grada Beograda do kojih je došao BIRN.

Kentkart je Milanovićevu ponudu odbio.

Milanović je na sastanku 9. marta rekao predstavniku Kentkarta Savi Terziću da će ga optužiti da je „upropastio javni prevoz u Beogradu” ukoliko turska firma ne prihvati ponudu o sporazumnom raskidu ugovora.

Šef Šapićevog kabineta Milanović nije odgovorio na pitanja BIRN-a o ponudi za raskid ugovora i nameštanju tendera. Na pitanja BIRN-a o nameštanju tendera nije odgovorio ni gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.

Srpski partner Kentkarta Terzić za BIRN kaže da mu nije jasno kako su novinari došli do snimka sa sastanka, ali potvrđuje da je ono što se čuje na snimku autentično i da je Milanović Kentkartu nudio novi posao koji bi turska kompanija dobila na nameštenom tenderu.

„Potvrđujem Vaše navode o tome da nam je nuđeno nameštanje buduće javne nabavke pod uslovom da potpišemo ponuđeni sporazumni raskid ugovora. To nam je nuđeno u više navrata. Da je ugovor bio štetan i da postoje elementi za raskid ugovora, Grad nam nikada ne bi nudio nastavak saradnje. O ovom događaju napravili smo službenu belešku i predali našem pravnom timu. To je sve što Vam mogu reći, jer ćemo sve dalje aktivnosti raditi u skladu sa savetima našeg pravnog tima“, odgovorio je Terzić za BIRN.

Kentkart je bio zadužen za uvođenje sistema za naplatu karata u javnom prevozu Beograda od 2011. godine i prvi ugovor je potpisan u vreme kada je gradonačenik bio Dragan Đilas, a Šapić njegov pomoćnik. Novi desetogodišnji ugovor je potpisan 2021. godine.

Nezadovoljan naplatom karata, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić u septembru prošle godine najavio je da planira da naplata javnog prevoza pređe u ruke grada, a krajem tog meseca osnovano je i preduzeće JKP Naplata prevozne usluge.

U februaru ove godine, odbornici skupštine grada glasali su za tekst sporazuma o raskidu ugovora sa kompanijom Kentkart. U tekstu sporazuma koji je sačinila gradska uprava navodi se da je Kentkart izvršavao sve svoje ugovorne obaveze i da je inicijator sporazumnog raskida Grad. Gradonačelnik Šapić je tada rekao da „Kentkart može da ostane partner kada je reč o održavanju sistema i oni će plaćati sve zaposlene koji se time bave, dok će kontrolorima biti ponuđeno da pređu pod nadležnost grada.”

raskid ugovora sa kompanijom Kentkart
Odbornici skupštine grada Beograda dali saglasnost za raskid ugovora sa kompanijom Kentkart Foto: Beoinfo

„Videćemo da li će ovo rešenje dozvoliti pregovarački postupak, ili će se ići u javnu nabavku”, rekao je Šapić na sednici skupštine 21. februara.

Od tada su Grad i Kentkart imali nekoliko sastanaka,  turskoj firmi je nuđeno da novi posao dobije na „nameštenom tenderu”, ali su svi dogovori oko raskida ugovora propali.

Javni prevoz i namešteni tenderi

U četvrtak 9. marta ove godine, u Skupštini grada Beograda održan je sastanak između predstavnika gradskih vlasti i kompanije Kentkart, koja već više od deset godina održava sistem za upravljanje, naplatu karata i kontrolu putnika u javnom prevozu u Beogradu. 

Sastanku su ispred Grada prisustvovali šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović i šef pravne službe u novom preduzeću koje bi preuzelo posao naplate karata – JKP „Naplata prevozne usluge“ Srđan Sandić, a sa strane kompanije Kentkart bili su direktor iz Turske Redžaj Kolaj i njegovi srpski partneri Veljko Vlahović i Sava Terzić. Sastanku je prisustvovao i prevodilac za turski jezik kog je angažovala gradska vlast.

BIRN je došao do snimka sa tog sastanka na kom je, između ostalog, nezadovoljan radom javnog gradskog prevoza, šef gradonačelnikovog kabineta postavio uslov privatnim partnerima iz Kentkarta da mu narednog dana, petka 10. marta, do 12 sati jave da li pristaju da sporazumno raskinu ugovor između Grada i te kompanije. 

Direktor Kentkarta iz Turske Redžaj Kolaj, kako se čuje na snimku, Milanoviću je rekao da ta kompanija ne pristaje na raskid ugovora pod uslovima koje je Grad ponudio, ali i da su voljni da Gradu ponude na prodaju srpski ogranak Kentkarta.

Zatim se na snimku koji traje duže od 40 minuta, čuje kako se šef gradonačelnikovog kabineta obraća turskom direktoru kompanije i govori mu da im je on, ukoliko pristanu da sporazumno raskinu ugovor, već ponudio novi posao na budućem nameštenom tenderu. 

Ja sam bio zagovornik toga da idemo u proces javne nabavke. Nameštene javne nabavke ka Kentkartu

šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović

„Preuzeo bih i odgovornost da kroz postupak javne nabavke obezbedim Kentkartu nastavak u pružanju usluga, ali to nije prihvaćeno od strane Vašeg srpskog partnera”, rekao je Milanović predstavnicima kompanije Kentkart.

Prema saznanjima BIRN-a reč je o javnoj nabavci za održavanje i unaprđenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu, koji je u javnosti poznat pod nazivom Bus Plus.

Srpski partner Kentkarta Sava Terzić kaže da je ta kompanija zahtevala da, ukoliko Grad insistira na raskidu ugovora bez plaćanja penala, onda oni zahtevaju da se o novom poslu dogovore kroz pregovarački postupak, koji bi se realizovao pre nego što do raskida dođe, ili u istom trenutku, da sasvim zakonski, novi posao potpišu, kada sa aktuelnim prekidaju. Terzić dodaje da bi Kentkartu novi posao, sklopljen kroz pregovarački postupak, bio legalna nadoknada za to što im Grad ne bi platio penale zbog sporazumnog prekida postojećeg posla.

Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića: Ja sam bio zagovornik toga da idemo u proces javne nabavke. 

Nameštene javne nabavke ka Kentkartu.

Jer smatram da je to bilo najispravnije, odnosno najbezbednije za sve nas učesnike u procesu tom. Kentkart Srbije je zahtevao pregovarački postupak. Pregovarački postupak podrazumeva određene stvari koje su specifične i skraćuju postupak i zahtevaju dozvolu od ministarstva. 

Da bi smo uspeli da prevaziđemo problem koji je evidentan, gradonačelnik je prihvatio i tu opciju. A Srđan koji je pravnik (prim. aut. Srđan Sandić, šef pravne službe u novom preduzeću koje bi preuzelo posao naplate karata i koje se zove JKP „Naplata prevozne usluge“) i koji je pregovara s njima zna da smo dobijali garancije od Kentkarta da će to biti u redu, odnosno da će pregovarački postupak biti obezbeđen kako treba. Da li lično ili na osnovu tehničkih stvari, neću da ulazim, ja smatram da je to bilo obećano lično, ali dobro.

Nažalost, taj pregovarački postupak nije dozvoljen. Ja zaista nemam obrazloženje, razgovarao sam sa Savom (prim. aut. Sava Terzić, suvlasnik kompanije Kentkart) i on mi tvrdi da je to ispravno, ali da je eto došlo do nekih problema. 

I, ovaj, ono što ja mogu da Vam kažem jeste da ukoliko Vi možete da utičete što preko ambasadora ili na bilo koji način da malo intervenišete tamo negde nemam nikakav problem da se ponovi zahtev za pregovarački postupak. To je jedan segment. 

Ja ću ispoštovati milion evra koje smo obećali, ako pregovarački postupak bude malo drugačiji van tih usluga koje pruža Kentkart.

Preuzeo bih i odgovornost da kroz postupak javne nabavke obezbedim Kentkartu nastavak u pružanju usluga, ali to nije prihvaćeno od strane Vašeg srpskog partnera. 

U Kentkartu za BIRN kažu da su milion evra, koje je Milanović pominjao na sastanku, iznosili njihovi troškovi i preuzete obaveze od potpisivanja novog ugovora 2021. godine, te da je Milanović verovatno mislio da je potrebno da im se taj novac nadoknadi. 

Međutim, u kompaniji Kentkart ističu i da tih milion evra nikako ne bi bila dovoljna nadoknada ukoliko bi sporazumno prekinuli saradnju sa Gradom Beogradom.

Iz Kentkarta navode i da sumnjaju da je Grad pokušao da raskine ugovor s njima sporazumno, ali tako što bi izbegli da plate sve penale zbog toga, te da su im baš zato kao vid nadoknade ponudili namešten tender. 

„Nije normalno raskinuti ugovor bez ikakvih penala, a posebno imajući u vidu da je naša kompanija od početka stupanja na snagu investirala određena sredstva, kao i da nije napravila nijedan propust koji bi nas doveo do toga da grad ima pravnu mogućnost da raskine ugovor bez bilo kakve nadoknade štete. Naše mišljenje je da se ovde radi samo o kupovini ličnih političkih poena, po bilo koju cenu“, napomenuo je Terzić za BIRN.

Na snimku sa sastanka čuje se i da je Terzić govorio da nije davao garancije da će Agencija za javne nabavke, koja je pod ingerencijom ministarstva finansija, odobriti pregovarački postupak za raskid ugovora, kako je rekao Milanović.

Terzić za BIRN kaže da mu nije jasno zašto Agencija nije odobrila taj pregovarački postupak u kom bi zakonski bila namirena sva potraživanja Kentkarta zbog prevremenog raskida ugovora.

Nenad Milanović i navodi o pretnjama

Na snimku se čuje i da šef Šapićevog kabineta kaže da je uoči sastanka dobio preteći dopis od Kentkarta.

U Kentkartu za BIRN tvrde da je u pitanju dopis u kom je decidirano navedeno šta je Grad Beograd prekršio tokom saradnje sa Kentkartom, koji su sastavili njihovi advokati.

U jednom momentu, kako se čuje na snimku, šef gradonačelnikovog kabineta Nenad Milanović kaže da oni prethodna četiri meseca nisu sedeli skrštenih ruku, te da su utvrdili brojne nepravilnosti u poslovanju Kentkarta. 

„Ono što ja mogu da Vam kažem, savet, mogu Savo više tebi da kažem: Ukoliko se ne dogovorimo do petka, do 12, ukoliko ne dođete da potpišemo [raskid] ugovora, mi ćemo izaći sa informacijama koje imamo i Savo ti ćeš biti lično optužen kao neko ko je u tome 15 godina i kao neko ko je upropastio javni prevoz u Beogradu”, čuje se Milanović kako govori.

U nastavku snimka šef Šapićevog kabineta prisutnima naglašava da je odlučan da  Grad javno optuži srpski ogranak Kentkarta za propast javnog prevoza, jer prevoz ne funkcioniše i da im, kako je rekao, džentlmenski najavljuje šta mogu da očekuju.

Pri kraju snimka, čuje se kako je sastanak prerastao u svađu, te se Teržić obraća predstavnicima gradske vlasti i govori im da je informaciju da će njega javno optužiti za propast javnog prevoza doživeo kao pretnju. 

U Kentkartu za BIRN navode da oni nisu nijedan dopis o primedbama na poslovanje dobili, iako je obaveza Grada prema ugovoru bila da ih obavesti o problemima.

I u drugom snimku dokazi o nuđenju nameštanja tendera

Ovo nije jedini snimak do koga je došao BIRN, a na kome šef Šapićevog kabineta predstavnicima kompanije nudi nameštanje tendera, ukoliko sporazumno raskinu postojeći ugovor. 

Mi ćemo da pustimo, okačimo sami, sve završimo, nikog ništa ne pitamo i to prođe, pošto u ovoj zemlji samo kad nikoga ništa ne pitaš prođe. Čim počneš da pitaš to ne prođe.

Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića

Na snimku sastanka održanog 1. marta 2023. godine, takođe u Skupštini grada Beograda, kom su prisustvovali šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović, šef pravne službe u novom preduzeću koje bi preuzelo posao naplate karata – JKP Naplata prevozne usluge Srđan Sandić i Sava Terzić iz firme Kentkarta, čuje se kako šef gradonačelnikovog kabineta insistira da se prvo raskine ugovor, pa tek onda da se Grad revanšira toj kompaniji nameštenim tenderom.

Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića: Znači, razgovaraj molim te sa Turcima danas, da probamo da završimo to do kraja nedelje, da raspišemo odmah tu javnu nabavku, i da uđemo u proceduru onako pametno, bez mnogo, bez mnogo, ovaj kako se zove javnosti, bilo čega da možemo da… Mi ćemo da pustimo, okačimo sami, sve završimo, nikog ništa ne pitamo i to prođe, pošto u ovoj zemlji samo kad nikoga ništa ne pitaš prođe. Čim počneš da pitaš to ne prođe. 

Srđan Sandić, šef pravne službe u novom preduzeću koje bi preuzelo posao naplate karata – JKP „Naplata prevozne usluge“: Vraćamo se sada na početak da smo to tako trebali…

Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića: A nema veze. Sad vidi, kako da kažem, nije postojala loša namera ni sa jedne strane. Ja sam vrlo svestan toga. I isto tako sam vrlo svestan da ti imaš potrebu za obezbeđenjem. I obezbeđenje ti je to što imaš realizaciju do novog ugovora. I kako da ti kažem, neću pustim drugog korisnika, oborićemo postupak, pa ćemo da uradimo ponovo, pa ćemo da ga zovemo, pa ćemo da vučemo… Mislim imam i ja neke mehanizme, jebeš mu mater nismo mi baš sami na ovom ostrvu. Tako da, to je to, zovi Turke i da probamo da rešimo.

Nameštanje tendera, odnosno zloupotreba u vezi sa javnom nabavkom je krivično delo, a državni službenici koji u tome učestvuju mogu odgovarati i za zloupotrebu službenog položaja.

Inače, za šefa kabineta Nenada Milanovića javnost je nedavno čula, kada je objavljeno da je „branio Šapićevu vilu” kada su se ispred nje okupili građani da bi protestovali. Građanima su tada počupani kablovi kako ne bi mogli da se obrate prisutnima, a iz grada Beograda portalu Nova tada je rečeno da je Milanović bio u svojstvu prijatelja i da će uvek doći na takav skup, kako bi „odbranio Šapića“.

Šapić najavljuje podnošenje krivičnih prijava, Kentkart tužbu

I dok se iza zatvorenih vrata Starog Dvora govori o nameštenim tenderima, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić tvrdi da je kompanija Kentkart upropastila javni prevoz prestonice i da zbog njih Beograd gubi 30 miliona evra godišnje. 

„Štetnim ugovorom po Grad, upropašćen je javni gradski prevoz za oko 30 miliona evra godišnje, jer je naplata sa devet milijardi pala na šest milijardi dinara godišnje. Kada se to pomnoži sa 12 godina, videćete da tu govorimo o stotinama miliona evra. 

Gradonačelnik Aleksandar Šapić najavljuje nove izmene u gradskom prevozu
Gradonačelnik Šapić je 6. aprila predstavio novi sistem cena u gradskom prevozu, a već sledećeg dana ga promenio Foto: Beoinfo

„Neko je zarad profita od 100 hiljada evra, bar zvanično prijavljenog profita, a koliki je bio u realnosti nikad nećemo znati, uzeo Gradu nekoliko desetina miliona evra, ako ne i stotina. Pitanje je da li će na sudu dobiti odštetu i od tih 100 hiljada evra godišnje, jer se nisu ni takvog štetnog po Grad ugovora do kraja pridržavali“, rekao je Šapić za TV Pink.

Gradonačelnik Beograda najavljuje i podnošenje krivičnih prijava protiv svih koji su potpisali dva ugovora, iako je i sam bio deo gradske vlasti 2011. godine kada je potpisan prvi ugovor sa Kentkartom. Šapić najavljuje i da je naumio da jednostrano raskine ugovora sa Kentkarom. 

Ova kompanija je 20. marta najavila mogućnost tužbe zbog povrede ugovora, ali gostujući na Pinku, Šapić nije delovao zabrinuto.

„Mogu da nam traže milion evra nadoknade za deset godina, jer oni zvanično prijavljuju godišnji profit od 100 hiljada evra. Deset miliona bih im ja sada dao samo da se sklone, jer su nam upropastili javni prevoz i zbog njih gubimo 30 miliona evra godišnje. Pitanje je da li će i milion evra da dobiju odštete, jer će se pokazati koliko su ti ugovori štetni“, rekao je gradonačelnik Beograda.

Šapić je u svega par dana nekoliko puta saopštavao različite odluke o sniženju cena karata u gradskom prevozu. Na kraju je, posle negativnih reakcija javnosti, cene znatno snizio, rekavši da je svestan da nisu isplative, ali da očekuje da niže cene karata vrate poverenje Beograđana u javni gradski prevoz.

U najavi sednice Skupštine grada Beograda za četvrtak, jedna od tačaka dnevnog reda biće i predlog da se jednostrano raskine ugovor o javno – privatnom partnersvu sa Kentkartom. Kao razlog se navodi – javni interes.