Godinama je Ljubomiru Ackovu stizao isti račun za telefon – 599 makedonskih denara mesečno, otprilike 10 evra. Izabrao je standardni paket kod operatera i nije ga nikada promenio.

U aprilu, međutim, ovog penzionera iz Skoplja dočekalo je iznenađenje – stigao mu je gotovo tri puta viši račun od oko 1,700 denara, što je oko 27.5 evra.

Ackov je tražio objašnjenje u obližnjoj poslovnici Makedonskog Telekoma, gde mu je rečeno da se pretplatio na onlajn video igru Planeta igara (Planet Games). Osoblje u radnji je tvrdilo da je Ackovu stigla poruka sa pozivom da zaigra igru, te da je portal tada počeo da mu naplaćuje usluge.

„Platite račun, a onda podnesite žalbu“, rekli su mu. Ackov, međutim, nepokolebljivo tvrdi da se nije pretplatio ni na šta.

„Niti su mi stigle, niti sam slao bilo kakve poruke“, kaže on za BIRN.

Ackov je jedan od korisnika najvećih telekomunikacionih operatera u Severnoj Makedoniji koje su za BIRN govorile o naglom povećanju telefonskih računa, zbog – kako su kasnije saznali  od operatera – pretplata na video igre, horoskop ili slične usluge. 

Korisnici u Srbiji i Bugarskoj su prijavili slične probleme, insistirajući da se nikada svesno nisu pretplatili ni na šta.

Istraživanje BIRN-a pokazalo je da iza ovih usluga stoje portali kompanija koje nove pretplatnike dobijaju na načine koji mogu biti obmanjujući, pogotovo za starije korisnike.

Makedonski Telekom, A1 Makedonija i drugi operateri u regionu tvrde da nisu uradili ništa pogrešno, ali upravo preko mesečnih računa koje oni izdaju, kompanijama je omogućeno da naplate igre i druge usluge koje korisnici nisu ni hteli.

Korisnici nisu ni znali da su pretplaćeni na dodatne usluge: „Zar ne bi trebalo da ti kažu?“

Na internetu postoji oglas koji vam nudi da vam na makedonskom – putem glasovne poruke – otkrije kako ćete umreti. 

„Ne plašite se smrti!“, piše.  „Odgovorite na nekoliko pitanja i saznajte sve.“

Usluga košta 53.1 denara, oko jedan evro, po minuti.

BIRN je otkrio 10 sajtova koji nude onlajn video igre, horoskope, muziku, savete o zdravom načinu života, proricanje sudbine ili pornografiju. Korisnicima se prikaže oglas za ove stranice dok pretražuju po internetu ili koriste društvene mreže na telefonu koji je povezan na mobilnu Internet mrežu.

Korisnici oba najveća makedonska operatera žalili su se na neželjene pretplate
Korisnici oba najveća makedonska operatera žalili su se na neželjene pretplate. | Foto: BIRN

Neki od ljudi koje je BIRN intervjuisao, kažu da se novi veb-prozor otvorio dok su čitali nešto i da su pokušali da ga zatvore. Drugi kažu da nisu koristili telefon veoma dugo, a da su se ipak nekako pretplatili.

„Ako neko uzme novac od vas, zar ne bi trebalo da vam kaže?“, pita 67-godišnji Marjan Nastevski iz Skoplja, koji se žalio da mu je mobilni operater naplatio horoskop, koji mu je stizao iako nije ni znao da se pretplatio.

„Nisam čitao horoskop ni kad sam bio mlad, a pogotovo ne sad“, kaže Nastevski za BIRN.

On se žalio da mu je u septembru, oktobru i novembru prošle godine mesečni račun za mobilni telefon bio 600 denara, oko 10 evra, viši nego što je to uobičajeno.

Kompanije tvrde da jasno informišu korisnike o uslugama i cenama

Podaci do kojih je došao BIRN pokazuju da su vlasnici ovih 10 sajtova u inostranstvu.

Većina ljudi koji su odgovorili na BIRN-ov upitnik se žalila na dva sajta – planetgames.online i barboragaming.com.

Na sajtovima, koji izgledaju identično, piše da pretplatnici stupaju u ugovorni odnos sa firmom Texted Limited iz Ujedinjenog Kraljevstva.

Ista kompanija je iza brojnih drugih sajtova koji funkcionišu na sličan način, među kojima su krakenfun.club, spicyfun.store and creamtube.me.

Vlasnik firme Texted Limited je Benjamin Kovačić. Nijedan njegov portal se ne završava domenom za Severnu Makedoniju – ‘mk’, niti postoji bilo kakva informacija o tome da li je firma prisutna u zemlji osim telefonskog broja za podršku korisnicima koji je makedonski. 

Ovaj broj telefona pripada drugoj kompaniji – makedonskom ogranku firme NTH Media iz Ciriha, koja radi kao posrednik povezujući provajdere usluga onlajn igara i mobilne operatere.

Kovačić je direktor ogranka NTH Media u Srbiji i predstavnik makedonskog ogranka poslednjih 12 godina. U Srbiji, NTH Media posluje od 2006. godine. Firma je upisana u registar Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) od 2012. i provajder je, između ostalih, kompanija Yettel, Telekom Srbija, A1, Globaltel i Pošta Srbije.

Profitabilan posao

Pozivajući se na poverljivost, mobilni operateri i NTH odbili su da kažu koliko zarađuju od saradnje.

Međutim, prema finansijskim izveštajima NTH-a, kompanija je prijavila prosečne godišnje prihode od oko milion evra. Pored rada sa telekomunikacionim operaterima, NTH je radio i na nagradnim igrama za Koka-kolu, lanac supermarketa Tinek i Bitolsku mlekaru.

U Srbiji NTH i slične kompanije su registrovane kod državnog regulatora RATEL-a.

Milan Kragujević, urednik portala TeleSrbija, poslao je srpskom RATEL-u prijavu protiv jednog pružaoca VAS usluga, nakon što su korisnici Tviter-a pisali o manipulativnoj aplikaciji za video igre koja automatski ispisuje broj telefona korisnika i prijavljuje ga na VAS servis, iako korisnik nije dao jasan i eksplicitan pristanak.

Iz RATEL-a su na pitanja BIRN-a o ishodu prijave naveli da s obzirom na to da „pružaoc VAS usluge u ostavljenom roku nije obavestio RATEL da je otklonio utvrđene nepravilnosti, prosledili smo prijavu Ministarstvu za informisanje i telekomunikacije za sprovođenje inspekcijskog nadzora.“

Prema poslednjem izveštaju RATEL-a, kompanije koje pružaju „usluge sa dodatom vrednošću“ u Srbiji su u 2021. ostvarile ukupan prihod od oko 15 miliona evra. Sa tržišnim udelom od 31 odsto, NTH Srbija je najveći igrač.

Direktor NTH Severna Makedonija Aleksandar Andovski odbio je da se vidi sa novinarima BIRN-a i objasni kako firma posluje. Umesto toga, uputio je novinare na centralu u Cirihu.

Iz NTH Media u Cirihu za BIRN kažu da su njihovi ugovori sa mobilnim operaterima širom sveta „u potpunosti u skladu sa specifičnim telekomunikacionim propisima u svakoj pojedinačnoj jurisdikciji.“

„Kao B2B kompanija, mi obezbeđujemo rešenja za konekcije našim partnerima preko mobilnih operatera koji nude Usluge sa dodatnom vrednošću (VAS) u svojoj infrastrukturi. Esencijalno je za naše partnere da se pridržavaju Lokalnih propisa i procedura koje regulišu pružanje različitih VAS usluga“, navode iz kompanije.

U Severnoj Makedoniji, zakonima su zabranjeni ugovori malim slovima, cena usluga mora da bude „vidljiva“, napisana slovima iste veličine kao broj servisa i „sve ovo treba da bude predočeno na način koji ne zahteva dalje detaljno promišljanje“.

Iz NTH Media u Cirihu za BIRN kažu: „Za sve VAS usluge, korisnicima se prikazuje poruka dobrodošlice koja eksplicitno navodi ime usluge; ona sadrži link, cenu usluge i učestalost, opisuje detaljno kako otkazati pretplatu na uslugu i sadrži broj telefona korisničke podrške.“

„Sve ovo osigurava transparentnost i pruža korisnicima neophodne informacije koje im mogu pomoći da rukovode svojim pretplatama.“

Kovačić je u pisanom odgovoru BIRN-u naveo da „u načelu“ odbija „svaku pretpostavku da su korisnici „nehotice“ koristili usluge“ za koje NTH „pruža tehničku podršku“. 

„Za svaki pojedinačni slučaj možemo da dokažemo gde, kada i kako je korisnik koristio neku od usluga/sadržaja koja mu je naplaćena – te možemo da dokažemo da je proces bio predstavljen na nedvosmislen način“, napisao je on.

Tvrdeći da je 99 odsto korisnika zadovoljno uslugama, Kovačić kaže da svako može da dobije informacije o uslugama koje su mu naplaćene sa mesečnim računom tako što će se obratiti NTH kontakt centru mejlom ili telefonom. 

U poslednje dve godine, 39 osoba podnelo je AEK-u žalbe zbog VAS brojeva
U poslednje dve godine, 39 osoba podnelo je AEK-u žalbe zbog VAS brojeva. | Foto: BIRN

BIRN je telefon za podršku zvao konstantno tokom juna, jula i avgusta, ali je samo jednom dobio operatera. Gotovo svaki put je poziv bio preusmeren na telefonsku sekretaricu ili je jednostavno odzvonilo do kraja.

Kada su u pitanju operateri mobilne telefonije, iz kompanije A1 nisu odgovorili na pitanja BIRN-a. Visoki  zvaničnik kompanije potvrdio je da A1 sarađuje sa firmom NTH, ali je negirao da postoji mogućnost da se korisnik „ nesvesno“ pretplati.

Iz Makedonskog Telekoma navode da, u skladu sa propisima regulatora Agencije za Elektronske komunikacije, AEK, „pre pretplate ili kupovine određenog sadržaja, Provajder usluga mora informisati korisnika o ceni usluge, i ukoliko je u pitanju pretplata, on mora biti informisan o ceni čitave pretplate.“

„Kada se korisnik složi sa korišćenjem usluge, stiže mu notifikacija putem SMS-a o usluzi koju je aktivirao, u trenutku aktivacije. U ovoj poruci, Provajder je u obavezi navede određene informacije: cenu, ciklus naplate, način registracije i telefon za informacije kompanije koja nudi uslugu.“

U telefonskom razgovoru, visoki predstavnik Telekoma kaže da je na AEK-u da preduzme korake protiv kompanija poput NTH Media, ukoliko krše pravila. Ova osoba za NTH kaže da je „problematičan“.

Jedna od uloga AEK-a je da zaštiti korisnike od neželjenih troškova. Ali direktor ove agencije Jeton Akiku kaže za BIRN da nije čuo za NTH.

„AEK ne kontroliše šta ove kompanije rade; one nisu telekomunikacioni operateri“, rekao je on za BIRN.

„Međutim, kada postoje žalbe, možemo da istražimo šta se dešava.“

Akiku kaže da argument predstavnika Makedonskog Telekoma da AEK treba Telekomu da naloži da prekine saradnju sa NTH Media „nema logike“.

„Niko ne može bilo koga da natera da sarađuje sa njima.“

U Severnoj Makedoniji, zakon propisuje da usluge moraju da budu jasno i transparentno objašnjene.
U Severnoj Makedoniji, zakon propisuje da usluge moraju da budu jasno i transparentno objašnjene. | Foto: BIRN

Iz Organizacije potrošača Makedonije, koja štiti prava potrošača, kažu da su im u „proteklih godinu dana“ stigle brojne žalbe na prevare koje se tiču internet portala koje su korisnici otvorili i ovi se zatim automatski povezali na njihov broj telefona.

„Korisnici kliknuvši na određeni oglas i u najvećem broju slučajeva ne obraćajući pažnju na šta su kliknuli, bez znanja daju svoje podatke poput broja telefona ili pristupa mobilnoj mreži i tako im se naplaćuju dodatne usluge (preko SMS poruka, pretplata na određene igre, itd.)“, kaže Martina Grnčarevska, pravna savetnica u ovoj organizaciji. 

„U ovakvim slučajevima, neophodno je da potrošači obrate više pažnje u smislu da li pristupaju bezbednim stranicama, da ne ostavljaju svoje podatke (poput broja telefona, mejla, itd.) na određenim platformama i, naravno, da pažljivo pročitaju sadržaj pre nego što pritisnu dugme da prihvataju određeni sadržaj.“

Neki korisnici kažu da su im na računu prikazane poruke koje nisu poslali

Sonja Mirčevska iz Skoplja kaže da joj je mobilni operater rekao da se pretplatila na uslugu pod nazivom Barbora Gaming, koja je registrovana pod Kovačićevom firmom Texted Limited, tako što je poslala poruku na broj 148444.

„U detaljnom računu, stajalo je da sam poslala poruku u kojoj je pisalo ‘DAA’“, kaže ova 57-godišnjakinja za BIRN.

„Ja ne pišem tako. Kao da je neko poslao poruku umesto mene.“

Njen račun je sa 599 denara, oko 10 evra, porastao na više od 1.700, oko 25 evra.

Brojevi koji počinju sa 14 su za Usluge sa dodatnom vrednošću, uspostavljeni za usluge poput naplate parkinga, ali se koriste i za prodaju sadržaja poput video igara, horoskopa ili proricanje sudbine.

Sporne usluge zbog kojih su računi za telefon pojedinih korisnika značajno uvećani.
Sporne usluge zbog kojih su računi za telefon pojedinih korisnika značajno uvećani. | Ilustracija: BIRN

Milena Milosavljević iz Novog Sada prošle godine je na Tviteru iznela svoj problem.

„Poslednji račun mi je viši od 2.000 dinara. Od operatera sam saznala da plaćam trećoj strani za uslugu za koju, naravno, nisam ni znala.“

Operater joj je rekao da je dobila poruku preko NTH sa linkom ka video snimku koji sadrži „vežbe za mozak“.

„Nikada nisam dobila poruku i ne verujem da sam pristala na to da mi stižu poruke. Ja sam (bar toliko) pismena“, napisala je Milosavljević.

Iako se takve SMS poruke ne mogu pronaći u njihovim telefonima, korisnicima poput Milosavljević kažu da su se pretplatili porukom i da su pristali da primaju SMS poruke – po ceni od oko jednog evra – sa linkovima za usluge.

Iz kompanije NTH u Cirihu kažu da nemaju saznanja o ovim fantomskim porukama.

Korisnike koji se požale, prvo upućuju na operatere, a ukoliko oni ne mogu da pomognu, uključuje se AEK. Prema zvaničnim podacima, 39 osoba podnelo je AEK-u žalbe zbog VAS brojeva u poslednje dve i po godine.

Pregledajući detaljne izvode računa pojedinih korisnika, jedina stvar koja se pojavljuje je poruka poslata na broj za usluge sa dodatnom vrednošću. Nije bilo nikakve druge komunikacije.

Širom Balkana, isto ime se pojavljuje u svim NTH podružnicama – ime Zvonka Ljutića, osnivača NTH Media u Cirihu. Samo podružnica u Severnoj Makedoniji ima drugog vlasnika čije je ime Artem Konstantinovič Podstrešni, građanin Malte ruskog porekla, koji je podružnicu preuzeo 2019. 

Izvori upoznati sa industrijom kojoj pripada NTH, kažu da kompanija radi u skladu sa jednim jedinim principom – lakše je navesti korisnika da pošalje SMS, nego da preda podatke sa kreditne kartice.

Sedište kompanije NTH u centru Skoplja.
Sedište kompanije NTH u centru Skoplja. | Foto: BIRN

Na Balkanu se koristi nekoliko metoda pretplate putem poruka.

Jedna je poznata kao Click2SMS – korisniku se prikazuje baner pozivajući ga da preduzme određenu radnju. Aplikacija za SMS poruke na telefonu korisnika se otvara automatski sa već iskucanom, unapred pripremljenom porukom, što bi moglo da objasni kako je Mirčevska došla do toga da pošalje poruku ‘DAA’. Slanjem poruke, korisnik je automatski pretplaćen na uslugu. 

Druga metoda se naziva WAP-Click – nju je istraživao programer iz Srbije i IT konsultant Milan Kragujević. Njegovi nalazi pokazuju da se oglasi za igre prikazuju na telefonu korisnika dok osoba pretražuje internet ili koristi društvene mreže.

U ovom slučaju, kaže Kragujević, nije potrebno da korisnik pošalje ili primi SMS ili podnese svoje podatke na bilo koji način. Potrebno je samo da klikne na dva linka u nizu koja se pojave na ekranu. On objašnjava da, između ova dva linka, mobilni operateri dozvoljavaju kompanijama poput NTH i sajtovima za igre da pristupe broju telefona korisnika.

Iz NTH nisu odgovorili na pitanja BIRN-a o Kragujevićevim nalazima.

Izvor iz industrije, koji radi za drugu kompaniju, potvrdio je korišćenje ovog metoda. 

„Bez da unesete vaš broj, dovoljno je da kliknete onaj iks da izađete iz pop-up prozora, provajder u svom sistemu može da vidi vaš broj telefona i prosledi mobilnom operateru za dalju naplatu usluga“, kaže izvor koji je tražio da ostane anoniman.

Krajnji vlasnik

Širom Balkana, vlasnik podružnica kompanije NTH je Zvonko Ljutić. Samo podružnica u Severnoj Makedoniji ima drugog vlasnika. Od 2019. to je Artem Konstantinovič Podstrešni, građanin Malte ruskog porekla. 

Internet pretrage ne daju mnogo informacija o Podrešnom. Njegovog imena nema ni na sajtu matične firme u Švajcarskoj.

Na LinkedIn profilu, Podstrešni je napisao da radi industriji poruka, mobilnih plaćanja, mobilne trgovine i pretplata. Na profilu se ne pominje NTH, ali podaci iz makedonskog poslovnog registra pokazuju da je on vlasnik NTH Media u Severnoj Makedoniji.

Iz centrale u Cirihu, za BIRN kažu da kompanija posluje u više od 70 država, ne navodeći ih sve. Na sajtu ove firme piše da NTH, pored kancelarija u Švajcarskoj i Nemačkoj, ima predstavnike u velikim gradovima na Balkanu i nekoliko afričkih država. Kovačić iz NTH Srbije je rekao da kompanija posluje na Malti i Kipru, državama članicama Evropske unije.

Povraćaj novca moguć na sudu

NTH je u Srbiji došao u centar pažnje krajem 2010, pri završetku rijalitija Farma na televiziji PINK, kada je drugoplasirani takmičar Marijan Rističević tvrdio da je glasanje publike namešteno. 

Iz kompanije NTH, koja je bila zadužena za brojanje glasova, najavili su tužbu protiv Rističevića. Novinari BIRN-a nisu pronašli bilo kakve informacije u sudskim dokumentima koji bi pokazali da je tužba ikada podneta.

Prošle godine, korisnici u Bugarskoj izveli su mobilne operatere pred sud zbog računa uvećanih zbog Usluga sa dodatom vrednošću koje su se ticale NTH. BIRN je dobio informacije o četiri slučaja: u tri je mobilnom operateru naređeno da vrati korisnicima novac i pokrije sudske troškove.

Jedan slučaj, tužba protiv Yettel-a podneta u Plovdivu, podseća na slučajeve iz Severne Makedonije, korisnike koji tvrde da se nisu pretplatili ni na kakve dodatne usluge i operatere koji krivicu stavljaju na NTH.

Sud u Plovdivu je presudio da je operater odgovoran i naredio da se naplaćeni novac vrati korisniku.

Makedonski Telekom moraće da vrati novac Ackovu.
Makedonski Telekom moraće da vrati novac Ackovu. | Foto: BIRN

Ackov, penzioner iz Skoplja, takođe će dobiti novac nazad, posle žalbe AEK-u.

Regulator je doneo odluku u njegovu korist i naredio Makedonskom Telekomu da ispravi njegove račune za prethodna tri meseca. AEK je zaključio da operater nije upozorio Ackova na neobične i preterane troškove. 

Mnoge žrtve, međutim, ne stignu ovako daleko, već se zadovoljavaju uverenjem da je njihova pretplata ukinuta, otpisujući novac koji su već izgubili. Mnogi drugi i dalje plaćaju usluge koje nikada nisu ni tražili.

Ova priča je napravljena uz podršku Globalnog programa “Borba protiv nezakonitih finansijskih tokova” koji sprovodi GIZ, a finansijski podržavaju Nemačko savezno ministarstvo za ekonomsku saradnju i razvoj i Norveško ministarstvo spoljnih poslova.

Njen sadržaj je isključiva odgovornost BIRN-a i ne odražava nužno stavove GIZ-a, Nemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj ili Norveškog ministarstva spoljnih poslova.

Pročitajte još: